Powered By Blogger

sâmbătă, 2 aprilie 2011

Ce ar trebui sa iei in considerare cand iti cumperi o masina second-hand.

Daca esti tanar, in primul an de condus si cu putina experianta  te vei indrepta cel mai probabil spre o masina second-hand (asta daca nu iti iau babacii tai ceva nou).

Eu recomand ca atunci cand vrei sa iti iei o masina second-hand sa vezi daca proprietarul este dispus ca masina sa fie examinata intr-un service (o sa te coste intre 100-350 de lei dar te scuteste de multe cheltuieli pe care le faci daca ei o “rabla”) si sa mai fie dispus sa  testezi masina si pe drum. Daca proprietarul nu e de acord e clar ca masia are o problema.

Dar totusi ca sa iti faci o idee atunci cand esti in targ, iata cateva sfaturi utile:

1.     Verifica kilometrajul

Nu tot timpul este un test sigur pentru ca indicatorul poate fi "tras" inapoi sau a putut fi pur si simplu defect un timp oarecare, nemarcand in aceasta perioada kilometrajul sau marcandu-l gresit. Indicii mai obiective sunt anul fabricatiei autoturismului si data punerii lui in circulatie, cunoscand fiind ca, in medie, se circula circa 15.000-20.000 km anual.

2.     Verifica masina in exterior

Oricat de bine s-ar efectua reparatii de tinichigerie, chituire si vopsire, caroseria ramane cu unele ondulatii care, privite in lumina sau prin pipairea atenta cu varful degetelor pot fi depistate. Preturile mai mici decat cele de pe piata indica un eventual accident. (Inca un mic sfat, acum catva timp am vazut un Golf 3, cu portbagaj "clean look", chiar dupa ploaie si se observa ca in zona in care a fost numarul inainte nu statea apa ca pe restul caroseriei, deci se pot observa eventualele reparatii si in acest fel)

RUGINA. Importante sunt pragurile sa nu fie ruginite, fetele de portiere, aripile, etc. Daca e proaspat vopsita intreaba unde a vopsit-o si vezi daca a facut asta in cuptor la profesionisti, daca nu probabil ca nu va tine mult. Intreaba daca a fost lovita. Daca da, unde? Daca zice ca a lovit-o frontal indreapta-te spre alta masina.

3.     Verifica masina in interior

Verificati starea tapiteriei si a covoraselor, manevrati geamurile, usile, inchidera, functionarea instalatiei electrice (verificati absolut tot ce tine da partea electrica), instalatia de incalzire si climatizare, stergatoarele, toate iti dau informatii de felul cum a fost intretinuta masina.

4.     Verifica starea mecanica!!!

Daca nu le ai cu mecanica, este greu sa va dati seama de starea tehnica a masinii si este usor sa fi inselati. Insa, chiar si pentru un necunoscator, sunt cateva linii mari in care se poate orienta: motor, cutie, articulatii. Un MOTOR in stare buna trebuie sa porneasca la rece, fara a accelera, la 2-3 secunde de la manevrarea cheii de contact, trebuie sa se auda ok, fara sunete ciudate, sa se tureze bine si sa nu scoata fum alb .
CUTIA DE VITEZE, se verifica in mers, daca intra in toate vitezele bine, fara sa se auda vreun zgomot nefiresc. In plus, mai putem verifica planetarele luand viraje maxime stanga-dreapta si facand un cerc. Daca se aude un zgomot, capetele de bara necesita schimbare (valabil pentru masinile cu tractiune fata sau 4x4). In plus, ce mai poti verifica usor, sunt FRANELE - pune frana la viteza mai mare si daca vibreaza volanul, discurile sunt ovalizate.
(Vor fi vanzatori “smecheri” care vor porni sistemul audio in mers. Opreste-l si asculta cu atentie daca masina scoate sunete ciudate)
(Defectiunile la starea mecanica sunt foarte costisitoare deci trebuie sa faci o alegere buna alfel iti vei consuma 
toate economiile pe piese)

5.     Consumul masinii

Daca are si GPL intreaba cand e montata instalatia si cata garantie mai are la ea. E important sa fie instalata in conformitate cu ultimele norme de sigurnata, altfel trebuie sa o dai jos.
Intreaba cat consuma in oras. Daca iti zice ceva de genul 8.73 fii sigur ca asa este pentru ca omul a vrut sa fie sigur cat consuma. Daca iti zice 7-8 atunci crezi ce vrei, ori nu stie ori consuma peste 8... Atentie la consum!!

Asadar daca esti in targ si vrei sa iti restrangi putin lista masinilor din care ai alege incearca sa pui in practica sfaturile mele.

Mersi fain. O zi buna si drum bun! J

P.S.  Sfaturile mele nu pot inlocui in control de specialitate si recomand tuturor care doresc sa isi achizitioneze o masina second-hand sa faca inainte un test la un service autorizat.

4 comentarii:

  1. interesant! nu stiam de faza cu rugina... chiar daca nu-i domeniu' meu preferat, e bine de stiut! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte tare. in sf ceva nou, bun

    RăspundețiȘtergere
  3. eu stiam cortex ca am patit.o rau acu 2 ani. bafta.

    RăspundețiȘtergere
  4. Fain articolul. Oricum, nu recomand nimanui o masina SH, am vazut cu ochii mei in ce stare pot ajunge si cum sunt conduse asemenea masini. Oricum ,daca nu aveti incotro, si trebuie sa optati pentru acizitionarea unei masini SH, uitati-va bine! Sfaturile din articol sunt foarte folositoare.

    RăspundețiȘtergere